Maailma muuttuu, muuttuuko strategiamme?

Tekoäly
Demokratian kriisi
Populismin nousu
Luottamuksen heikkeneminen
Ilmastonmuutos
Väestön vanheneminen
Kaupungistuminen
Tekoäly ja digitalisaatio
Median paradigmamurros

Mitä nämä kaikki todella tarkoittavat meille organisaationa, ja miten meidän tulee muutoksiin reagoida?

Maailma on täynnä tulevaisuutta luotaavia ajatuspajoja ja futuristeja.
Emme kilpaile heidän kanssaan. Meidän erikoisalaamme on rakentaa siltä suurista muutoksista käytännön toimintaan.

Olemme toteuttaneet strategisia analyysejä Eurooppaan median kahdelle keskeiselle lohkolle: Uutistoimistoille ja julkisen palvelun journalismille.
Niiden pohjana on erittäin laaja kontaktiverkko Euroopan akateemisiin asiantuntijoihin ja media-alan korkeimpiin päättäjiin sekä toimitusten että liiketoiminnan johdossa.

Ensimmäinen EBU:lle toteuttamamme kansainvälinen strateginen raportti oli ”50 ways to make it better – Building audience and trust”, joka on jo käännetty seitsemälle kielelle.
Toinen EBU:lle tuotettu raportti, marraskuussa 2019 julkaistu ”The Next Newsroom” analysoi tekoälyn vaikutuksia tulevaisuuden uutistuotantoon. Se on jo ylittänyt ensimmäisen luku- ja latausmäärissä.
Teknologian murros ja sen vaikutukset työelämään ja yhteiskuntaan ovat meille tuttuja teemoja.
Atte Jääskeläinen isännöi 2018-2019 kymmenosaisen, konsuttitoimisto Fourkindin kustantaman tekoälyyn pureutuneen Podcast-sarjan.
Ellun Kanat ja Fourkind julkaisivat yhteistyössä WSOY:n kanssa hänen kirjoittamansa kirjan ”Mitä tapahtuu huomenna, kun tekoäly poistaa järjettömyydet”

Jääskeläisen analyysejä uutistoimistojen tulevaisuuden strategioista on julkaistu Lontoolaisen yliopiston LSE:n julkaisusarjassa ja akateemisina julkaisuina.
Hän on esitelmöinyt media-alan strategioista kymmenissä tilaisuuksissa Euroopassa ja Aasiasssa.

Kaikkien näiden raporttien keskeinen elementti on tuottaa arkijärkinen, olennaiseen keskittyvä analyysi muutoksista ja siihen perustuvat suositukset käytännön toimenpiteistä joita muutos edellyttää.

Tarvitsetteko sellaista? Joko julkaistavaksi tai omaan käyttöönne? Tai näkemyksiä maailmasta omaan strategiatyöhönne?

Linkit:
50 ways to make it better. 
The Next Newsroom.
The Future of National News Agencies in Europe.